ErkkiSaarinen

Kodilla on viimekätinen vastuu lapsen käytöksestä

Koska opetusministeriön virkamiehet ja ministeri vihdoin heräävät siihen, että ongelma-oppilaiden paikka ei ole normaalissa ryhmässä ennen kuin käytös muuttuu normaaliksi?

Nythän tilanne on se, että kiusaajille pidetään puhuttelu ja kiusatulle ehdotetaan koulun vaihtoa. HS:n artikkelissa (linkki alla)  todetaan, että mainituille 6-vuotiaille räyhääjille tarjotaan ”pedagogista ohjausta”. Ok, pari kertaa. Mutta, jos se ei auta, on kaikenikäiset lapset joko ohjattava ”erityisryhmään” samassa koulussa tai päiväkodissa tai muualle alueella. Ja jos ryhmiä ei ole, niin kotiin. Kodissa on viimekätinen vastuu lapsen käytöksestä. Näin tehtiin ennen eikä tämä häirikkö-teema ollut silloin jatkuva ongelma ns. tavisten kesken.

Tilanne on sama kuin jos pari varoitusta saanut rikollinen vain saisi jatkaa rikoksiaan, koska ”emme voi hänelle mitään”.  Aikuinen vastaa lopulta itsestään. Häirikköoppilas 14- tai 6-vuotias ei ole lopulta kaikkien yhteisön jäsenten ongelma vaan vanhempien.

Tämä liiallinen ymmärtäminen ja rajojen puuttumisen ideologia ja se, ettei esim. peruskoululaisilta vaadita oppimistuloksia on johtanut ongelmiin kautta koko koulujärjestelmän. Erityisesti poikien oppimistulokset heikkenevät. Sillä ideologiasta tässä on kysymys ja siksi sen korjaaminen on niin vaikeaa, koska ideologit istuvat opetusministeriössä. Virkamiehet eivät mene vaaleissa vaihtoon, mutta ministeri voidaan vaihtaa.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005634622.html

(kirjoitusta muokattu 13.4)

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

”Täysi katastrofi kautta koko koulujärjestelmän” Täyttä persu-roskaa, ei pidä paikkaansa.

Käyttäjän ErkkiSaarinen kuva
Erkki Saarinen

Ei nyt ihan roskaa. Esim peruskoulusta tulevat ja erityisessti pojat ovat oppineet usein ihan liian vähän, koska mitään ei vaadita ja kaikki pääsevät kokeista läpi yms. Lue esim. OAJ Luukkanen.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Ensin oli kyse lehitjutun kertomista yhden päiväkodin pikkulapsista, sitten hyppäsit yläkouluikäisiin häiriköihin. Ja väitit, että koko koululaitoksessa on täysi katastrofi. No nyt sitten alatkin höpistä poikien oppimistuloksista. Taitaa se täysi katastrofi olla vain sinun käsityksissäsi koulusta?

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos
    «Häirikköoppilas 14- tai 6-vuotias ei ole lopulta kaikkien yhteisön jäsenten ongelma vaan vanhempien.»

Vastuuta ei voi olla jos ei ole mahdollisuutta vaikuttaa. Blogistilla on jokin outo käsitys, että jollain virallisesti määritellyllä vastuullisella taholla olisi jokin maaginen mahdollisuus tahdollaan täysin määrätä lasten käyttäytyminen. Näin ei ole. Sillä, miten lapsi on kasvatettu kotona, ei ole aina ole mitään tekemistä sen kanssa, miten hän käyttäytyy koulussa – ja joissain tapauksissa jo päiväkodissa.

Sillä, mitä "rajoja" vanhemmat asettavat kotona, ei ole mitään merkitystä koulussa, koska vanhemmilla yksinkertaisesti ole valtaa kouluympäristössä. Ihminen on sosiaalisuudeltaan kontekstuaalinen eli sosialisoituu eri ympäristöihin melko riippumatta toisista ympäristöistä. Koti on siinä eri kuin koulu, molemmissa on eri säännöt, joiden rajoja jokainen lapsi lähtee koettelemaan.

Koulussa tai päiväkodissa vastuullisia voisivat olla: 1) vanhemmat, 2) opettajat, 3) muu koulujärjestelmä, 4) Jumala. Viimeisintä ei ole olemassakaan, joten lopullista vastuuta lapsen tekemisistä ei voi olla kenelläkään, vaikka kuka miten haluaisi. Toki kaikki voivat jotenkin vaikuttaa lapsen kehitykseen.

Jos kyse on koulusta, siellä lähimpiä valvojia ovat opettajat. He pakoilevat vastuutaan, jos he yrittävät vierittää kouluympäristössä ilmenevät ongelmat vanhemmille. Ei sen puoleen, että heilläkään olisi täydellistä vastuuta, koska kaikista lasten ongelmista ei ole kukaan vastuussa.

Toimituksen poiminnat